Česká centra, Czech Centres

Česká centra / Czech centres - logo

Novinky

Všechny novinky

Česká filmová klasika na Youtube

Ani celostátní karanténa nedokáže zastavit oblíbená pravidelná promítání klasických českých kinematografických skvostů. Naše živá promítání v Českém centru se pozastavila. Ale dávku těch nejlepších českých snímků vám dodáme až k vám domů! Navštivte Youtube účet Českého národního filmového archivu a proměňte váš domov v retro kino. Připojte se k nám na #unfilmcehpezi!

 

1. Báječní muži s klikou, r. Jiří Menzel, 1978

Kouzelník Pasparte, majitel maringotky, několika triků a promítacího přístroje, sní o tom, že si jednoho dne otevře první stálý český biograf, v němž bude promítat pouze české filmy. Chybí mu však potřebný kapitál, aby svůj sen zrealizoval, a tak zatím objíždí zapadlé vísky a láká jejich obyvatele na pozoruhodnou show. Cestou se setkává i s umírajícím kolegou, který mu svěří nejen všechny své filmové pásky, ale také velmi pohlednou dceru Aloisii. Pasparte dorazí i s dívkou do Prahy, kde se Aloisie stává středem pozornosti všech mužů v okolí. To by ani tak nevadilo, horší je, že na krásku nepříčetně žárlí i Paspartova bytná Evženie. Pasparte nakonec milou schovanku nabídne jako hospodyni svobodnému fotografovi Janu Kolenatému, jenž touží po jediném - natáčet živé obrazy staré Prahy.

2. Pražská pětka, r. Tomáš Vorel, 1988

Pražská pětka představuje pět amatérských pražských divadel v pěti filmových povídkách:

„Směr Karlštejn“ (Pantomimická skupina Mimóza) je groteska o strastiplném výletě jedné pražské rodinky.
„Bersidejsi“ (Výtvarné divadlo Kolotoč) je stylizované výtvarné vystoupení na téma život člověka.
„Oldův večírek“ (Recitační skupina Vpřed) je veršovaná satira o chlapci, který pracuje jako údržbář v hotelu a snaží se sehnat těsnění.
„Barvy“ (Baletní jednotka Křeč) je podobenstvím o ideologiích.
„Na brigádě“ (Divadlo Sklep) je parodie na budovatelské filmy padesátých let 20. století. Hlavní hrdina - tramp (Tomáš Hanák) - stopne autobus plný brigádníků, jedoucích z města pomoci zemědělcům při žních. Po práci se v hospodě všichni poperou, zatímco tramp se seznamuje s místní učitelkou.

 

3. Kočár do Vídně, r. Karel Kachyňa, 1966

Komorní psychologické drama osvědčené autorské dvojice je křehkou studií o přerodu strachu až do nenávisti. Na pomstu připravená Krista (jedna ze životních úloh I. Janžurové), kterou dva němečtí vojáci na sklonku války přinutí, aby je svým vozem dovezla k rakouské hranici, den poté, co Němci oběsili jejího muže, nakonec nedokáže nepřítele zabít a zoufalou útěchu najde v objetí vyděšeného mladičkého vojáka (nesnesitelně dlouho živené napětí explodovalo do nečekaně lidského, milostného sblížení)... 

4. Panna a netovr, r. Juraj Herz, 1978

Slavnou strašidelnou pohádku, původně francouzskou, o princi začarovaném do děsivé zvířecí podoby, jehož vysvobodí až čistá láska, využil režisér Juraj Herz k vizuálně působivé podívané, která těží z tajuplných, stísněných prostor i z lyricky laděného vyprávění. Osudy nejmladší dcery zchudlého kupce, která se dobrovolně vydá do zakletého zámku, aby zachránila svého otce, původně zpracoval František Hrubín. Režisér oproti tradici nevtiskl netvoru lví podobu, nýbrž jej vybavil zlověstným ptačím zobanem.



5. Vražda ing. Čerta, r. Ester Krumbachová, 1970

Ona je asi čtyřicetiletá inteligentní a pohledná, ale pohříchu zcela osamělá žena. Život zvládá docela dobře, ale když na ní dolehne "tesknice", touží po přítomnosti muže. Přijde jí proto vhod, když se telefonem ozve vemlouvavým hlasem ing. Bohouš Čert, přítel z mládí, kterého si pamatuje jako mladíka štíhlého jako panna. Večeři, na kterou ho pozvala, chystá proto s velikou péčí a dá si záležet i na svém vzhledu. Ing. Čert není po letech dávno útlý a jeho zevnějšek je dost zanedbaný. Jídlo zhltá s mlaskáním a srkáním, sní i všechny zásoby z ledničky. Jeho chování je obhroublé až arogantní, ale je to muž a Ona mu ráda odpouští. Čertovy návštěvy se opakují, a přestože se projevuje jako nevychovaný sobec, žena s ním hovoří s velikou úctou a obdivem.


6. Stud, r. Ladislav Helge, 1967

Arnošt Pánek, vedoucí činitel v kterémsi jihomoravském městečku, má narušeny klidné dny. Byl zatčen jeho chráněnec Kvasil, předseda vzorného zemědělského družstva - a obviněn ze znásilnění nezletilého děvčete, z pojišťovacích podvodů a zneužívání pravomoci veřejného činitele. Naštvaný Pánek se rozhodne sám vyšetřit okolnosti, které vedly k událostem pro něho tak nepříjemným. I když se film režiséra Ladislav Helga zabývá dlouholetým funkcionářem sloužícím komunistickému systému, daleko precizněji se zaměřuje na mentalitu dlouholetého okresního politika, jenž si vybudoval pevnou mocenskou síť a odmítá cokoli měnit na svých metodách, neřkuli odstoupit. Helge vztyčuje důležitou otázku - dotýká se zkorumpovaného svědomí, kdy hmotný blahobyt se stává jediným měřítkem hodnot. Nelze se pak divit, že ti, co odmítají přistoupit na tuto "tichou dohodu", jsou odsouzeni k hmotnému živoření.


7. Bílá nemoc, r. Hugo Haas, 1937

Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc". Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami.

Národní filmový archiv

Česká filmová klasika